اخبار جمعیت

اخبار جمعیت (89)

ضیافت افطاری جمعیت طرفداران ایمنی راه ها برگزار شد

ضیافت افطاری جمعیت طرفداران ایمنی راه با حضور اعضاءو خانواده های این سازمان مردم نهاد و جمعی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل،از جمله مهندس کشاورزیان و دکتر نورزاد، معاونین وزارت راه وشهر سازی ، همچنین مهندس خرم و مهندس رحمتی وزرای اسبق راه وترابری ، مدیران و مجریان دستگاههای اجرایی،مهندس آدم نژاد، معاونت برنامه ریزی سازمان راهداری، مهندسان مشاور، پیمانکاران، تشکل های صنفی حمل ونقل، بیمه ها ، بانک ها، و رسانه ها در تاریخ  سیزدهم تیرماه مصادف با بیست وهفتم ماه مبارک رمضان  برگزار شد.

ضیافت افطاری سازمان غیر دولتی، غیر انتفاعی، داوطلبانه و مردم نهاد جمعیت طرفداران ایمنی راه با همت اعضای هیت مدیره و همکاران این جمعیت با حضور بیش از 700 نفر از طرفدران ایمنی راه در فضایی صمیمی برگزار شد.

پس از آشنایی و هم نشینی میهمنان که اغلب آنان را شهروندان عضو این جمعیت و خانواده هایشان تشکیل می دادند، حضور چهره های دست اندرکار حوزه راه و حمل و نقل جاده ای در کنار یکدیگر بر سر سفره افطاری و گپ و گفت در خصوص ارتقای ایمنی راه در سال جاری، موجب دلگرمی به خانواده های طرفداران ایمنی راه شده بود.

محمد بخارائی، رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه درصحبتهای خود گفت: ما همواره به دنبال بهانه ای برای گردهمایی هستیم و چه بهتر که این اتفاق در ماه مبارک رمضان افتاد تا اعضا و خانواده هایشان در این ماه و بر سر سفره افطار، در یک فضای معنوی بنشینند و به ایمنی راه ها فکر کنند زیرا ایمنی راهها نیازمند یک عزم ملی است. 

وی در ادامه و با اشاره به دعوت از خانواده های طرفداران ایمنی راه ها اظهار داشت: مهمترین ماموریت جمعیت طرفداران ایمنی راه ها فرهنگ سازی و فعالیت های فرهنگی است. لذا مهمتر از آموزش و اطلاع رسانی به کاربران حرفه ای راه ها، خانواده ها و اطرافیانشان هستند که می توانند این آموزش ها و اطلاعات را به سایرین منتقل کنند و پلی برای مع

رفی این سازمان مردم نهاد به سایرین باشند.

بخارایی با بیان اینکه" تعداد طرفداران ایمنی راه بی شمار است" گفت: تمام کسانی که به ایمنی راه فکر کنند در کنار تعداد اعضای ثبت شده جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، هوادار ایمنی راه محسوب می شوند وما به دنبال جلب توجه مردم به وضوع ایمنی راه ها هستیم.

در پایان مراسم هم به قید قرعه به 10 نفر از مهمانان که درمسابقه تهیه پیام ایمنی شرکت کرده بودند جوایزی اهدا گردید.

بیانیه و خبر واژگوني اتوبوس و از دست دادن سربازان وطن

در سوگ واژگوني اتوبوس و از دست دادن فرزندان و سربازان این سرزمین در بهترین دورانِ عمرشان 

photo_2016-06-25_08-33-00 اخبار جمعیت | جمعیت طرفداران ایمنی راهها
نوبت داغداری این بار به فارس و كرمان رسید. سهل‌انگاری در حفاظت از جان حافظان ميهن، زندگي بيست جوان معصوم را در چشم‌ به‌هم‌زدني ، از آنان ستاند و مسير زندگي چهار برابر اين شمار را، تا مدتي مديد، تغییر داد. جواناني که قرار بود آموزش نظم ببينند و ميهن‌دوستي خود را تقويت كنند، خود در دام بي‌نظمي راننده و كم‌توجهي مسئولين افتادند.

گردنه لاي‌ريز ني‌ريز و كيلومتر 65 محور سروستان شيراز، در نيمه ماه مبارك رمضان، واژگونی دو اتوبوس، هر دو خروجي از يك پادگان را به چشم دید. یکبار دیگر، راننده‌اي بي‌مبالات و راننده‌ی ديگري خواب‌آلود، کابوسی را برای يكصد خانواده رقم زدند. خانواده‌هایی که دلبندان خودرا به امانت به دست متولیان نظم و امنيت جامعه سپردند! پدران و مادراني كه نگران دو سال جواني فرزندان خود بودند، حالا همه زندگي جگرگوشه‌هاي خود را از دست رفته مي‌بينند.

داغ از دست دادن عزیزترين و پاك‌ترين جوانان وطن، فراتر از آن است که در يك بيانيه مطرح و زخم آن التیام یابد. تکرار سوانح اتوبوس‌ها در كشور، قطعاً منجر به بي‌اعتمادي بيش‌ازپيش به اصل ذاتاً مرجح حمل‌ونقل عمومي گرديده و مالاً به افزايش تمايل مردم به سفر با سواري مي‌انجامد كه خود منجر به افزايش تلفات و جراحات است و .... اين چرخه هولناك را پايان نمي‌يابد.

واکنش‌هاي عمومي به این رویداد به‌مانند قبل، احساسی بوده است، به‌جاي آنكه براي سوالات بيستگانه زیر، پاسخ روشنی ارائه شود:

  1. آيا نهاد ذيربط، در زمان تردد اتوبوسها، گشتي در محور در حال تردد داشته و آيا بر سرعت اتوبوسها یا تعویض رانندگان نظارت داشته است؟
  2. آیا نهاد ذيربط بر سوابق تخلفات رانندگان، تحلیل یا پیشگیری صورت داده است؟
  3. آيا نهاد ذيربط، اسناد مورد نیاز حمل مسافر توسط اتوبوس و حضور 57 مسافر در اتوبوس 44 نفره و 13 سرنشين مازاد بر ظرفيت و حضور احتمالي چند تبعه خارجي غيرمجاز را، در ايستگاه‌هاي مسير كنترل كرده است؟
  4. آيا نهاد ذيربط كه سالهاست در ارائه دقيق و كامل آمار تحلیلی سوانح رانندگي، عذر و بهانه مي‌آورد،‌ اكنون پاسخگو است؟
  5. آيا نهادهاي نظامي ذيربط، آمار سربازان متوفي و مجروح در اين دو سانحه رانندگي در دو جاده كفي را با آمار متناظر در نبردهاي هولناك منطقه، مقايسه كرده است؟
  6. نهادهاي مديريت امنيت ذيربط، تاكنون انديشيده‌اند كه آیا کشته شدگان سوانح رانندگی در جمهوري اسلامي ايران گرانبار تر است يا دشمن خارجی؟
  7. آيا مراكز تعليم نيروهاي مسلح كه از محافظت جان سربازان، نه در ميدان تير، اردوي نظامي سخت يا آموزشكده دافوس، بلكه در دو جاده كفي بدون هيچ مداخله جوي يا ترافيكي، ناتوان است، مي‌تواند جواناني محافظ مرز و بوم را تحت فرماندهي خود به ایران آینده تحویل دهد؟
  8. آیا سازمان ذيربط، سابقه‌ای از معاینه فنی اتوبوس سانحه‌دیده در اختيار داشته و چقدر اين گزارش، واقعي بوده است؟
  9. آيا سازمان ذيربط، گزارشی از سوابق آزمایش سلامت راننده مربوطه، سوابق رفتاري و اعتياد احتمالي وي، در اختيار داشته است؟
  10. آيا سازمان ذيربط قبلاً امكان نصب محافظ و تقويت علائم در محل سقوط در محورها را‌ نداشته است؟
  11. آيا سازمان ذيربط بر استراحت كافي، تغذيه مناسب و هوشياري لازم رانندگان و مسافر متناسب با ظرفيت، سازوكار نظارتي واقعي دارد؟
  12. آيا سازمان ذيربط، تحلیل و راه‌حلي از چالشهاي محور، محیط یا محل سانحه، قبلاً منتشر نمودند؟
  13. آیا سازمان‌های مردم‌نهاد داعیه پرچمداری پیشگیری از سوانح، در انعکاس به‌موقع و فراگیر موضوع برای مخاطبین و هواداران خود، کوشا و قوی ظاهر شدند؟
  14. آيا رسانه‌ها كه به خوبي از تراژدي سوانح رانندگي با خبرند، توضيحي براي شبه سكوت خود در افكار عمومي دارند؟ آيا روزنامه‌هايي كه با حروف لاغرتري از اخبار كشته‌شدگان در جنگهاي همسايه، اين ابرفاجعه ملي را پوشش نيم‌بند دادند، توضيحي تا فاجعه بعدي دارند؟
  15. آيا جامعه‌شناسان و روانكاوان كشور، تاكنون دلايل رعايت استانداردهاي بسيار سطح بالاي بي‌مبالاتي، تحليل نموده‌اند؟
  16.  آيا متوليان حمل‌ونقل كشور، محوريت انسان و اهميت جان وي را در فرايند جابه‌جايي كالا و مسافر، در دستور كار اصلي خود قرار داده‌اند؟
  17. آيا مديران ارشد جامعه، به از دست‌دادن حياتي‌ترين سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور، به اندازه امور عادي و جاري كشور، حساس شده‌اند؟ يا آنكه چند خانواده به خاك سياه نشسته دیگر باید اسیر راهزن بی امان جاده‌ها و معابر شهري شوند، تا مقامات حساس شوند؟
  18. ایا نهاد ذيربط در مجلس به غفلت خود در تشكيل نهاد راهبر ايمني حمل‌ونقل با اختیارات و اعتبارات لازم پي برده‌اند؟
  19. آيا نهادهاي ذيمدخل، به جاي تعجيل در ارائه دلايل از منظر خود، بررسي عميق و همه جانبه سانحه فوق را در دستور كار قرارداده‌اند؟
  20. ايا يك مقام ارشد، بر اثر اين فاجعه، از سمت خود كناره‌گيري كرد؟

آن چه بر سر سربازان بي‌گناه آمد، اولین سانحه از این دست نبوده و به‌طور قطع آخرین آن هم نخواهد بود. این تراژدی، همچنان ادامه دارد. جاده‌‌های ناامن مسافران را قربانی می‌کنند. شرکت‌ها در بازار انحصاری ایران، خودروهای غیرایمن تولید خواهندکرد و حمل‌نقل جاده ای نيز همچنان قرباني مي‌گيرد.

جزئیات بیشتری از دلایل این سانحه، متعاقباً منعکس خواهد گردید تا در هیاهوی خطاکار شمردن رانندگان، سهل‌انگاری مسئولینی که با دقت به وظایف خود عمل نکردند، فراموش نگردد.

جمعیت طرفداران ايمني راهها آمادگی خود را برای انعکاس نظرات کارشناسی و پاسخ احتمالی مسئولین محترم، اعلام می‌دارد. 


واژگوني اتوبوس و از دست دادن سربازان این سرزمینبه گزارش «تابناک»، ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه بود که محور سیرجان ـ نی‌ریز حادثه‌ای تلخ را برای همیشه در ذهن خود حک کرد؛ سقوط اتوبوس حامل سربازان وظیفه‌ که از دوران آموزشی در پادگان «۰۵» کرمان فارغ آمده و به مقصد اهواز، برای رفتن به مرخصی اعزام شده بودند؛ اما هنوز نیمی از مسیر را نپیموده بودند که با اتوبوس به دره ۲۰ متری به پایین سقوط کردند.

بنا بر این گزارش، از ۳۶ سرنشین اتوبوس ۱۴ تن در دم جان باختند و ۲۲ تن دیگر مجروح شدند؛ جراحت‌هایی که در برخی شان اینقدر شدید بود که به سرعت خبر ارسال شده از محل حادثه، تصحیح شد تا شمار جان باختگان در محل رویداد به ۱۶ تن برسد و کمی بعد مطلع شویم که سه تن از مجروحان نیز در مراکز درمانی به هم خدمتی‌های خود پیوسته‌اند.

به این حادثه از زوایای مختلف می‌توان نگریست و به بررسی آن پرداخت. یکی از این زوایا هم «انسانی» و «عاطفی» است؛ امری که نمرۀ «ملت ایران» در آن ۲۰ است، چون به سرعت عمق تلخی حادثه را دریافتند و در رسانه اجتماعی و شبکه‌های موبایلی به آن واکنش نشان دادند. مردم با زبان «احساس»، «شعر»، و «تصویر» و بدون مصلحت اندیشی و پیرایه، عواطف پاک و احساسات خود را نشان دادند.

مردم، مثل همه روزهای حساس یا دشوار ایران و جمهوری اسلامی، با سرعت، دقت، هوشمندی و همۀ عواطف و احساسات خود، ماجرا را پوشش دادند و با حادثه دیدگان و خانواده‌های آنان همراهی کردند.

در عوض، مسئولان که در چنبرۀ «دفتر»، «کارتابل»، «جلسه»، و «صورت جلسه» گرفتارند، هم دیر از این فاجعۀ انسانی باخبر شدند و هم دیر‌تر به آن واکنش نشان دادند.

نخستین مسئولی که به این حادثه واکنش نشان داد، فرمانده سابق سپاه پاسداران بود. او آخرین عکس سربازانِ سفر کرده را در اینستاگرام خود بازنشر کرد و در یادداشتی کوتاه در زیر آن نوشت: «نوزده تن از برادرانم از میان ما رفتند».

پس از آن، پیامی از سوی آقای روحانی، رئیس محترم جمهور، صادر شد. رئیس جمهور، خود را در این حادثه عزادار دانست و به مسئولان دولت دستور داد، «امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیزان به کار گیرند».

پس از این دو پیام، دادستان کل کشور در پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از سربازان نیروی زمینی ارتش دستور بررسی علت وقوع این حادثه را صادر کرد و مقامات قضایی استان مربوط خواست که ضمن بررسی علت وقوع حادثه، گزارش رسیدگی این موضوع را در اسرع وقت به دادستانی کل کشور ارائه کنند.

یکی از مسئولان، با بیش از ۳۵ سال مدیریت در سطح وزارت و معاونت رئیس جمهور، چند روز پیش، با اندوه بسیار، به یکی از خبرنگاران گفته بود: «بالا‌ترین حسرت زندگی من این است که دو مرتبۀ آخری که مادرم به تهران تشریف آوردند، خیلی گرفتار بودم و آن قدر که دلم می‌خواست ایشان را ندیدم و به او خدمت نکردم. حالا حاضرم تمام آن پست‌ها را بدهم و یک لحظه مادرم را زیارت کنم».

حتماً به زودی بسیاری از مسئولان، با حسرت خواهند گفت که: «وقتی ۱۹ تن از پسران این سرزمین در لباس مقدس سربازی چشم از جهان شستند؛ اما من آن قدر گرفتار جلسه و کارتابل و... بودم که به بدرقه اشان قطره اشکی از چشم نفشاندم و به همدردی با ملت عزادار نپرداختم». حسرت آن روز اما، هیچ سودی نخواهد داشت.

 http://www.tabnak.ir/fa/news/600180/اما-ما-جز-تماشا-چه-کردیم

دانلود کنید

File name: ناگفته های تکان دهنده از زبان معاون وزیر بهداشت

20135 262

ماه رمضان

رمضان ،فرصتی آسمانی برای پرهیزگاری اجتماعی
ماه رمضان، ماه میهمانی خدا، فرصتی است تا همه ی انسان ها غبار از جان و روح برگیرند و صفایی دوباره به خود دهند، روزه، اساس تقوا، تربیت، تغییر و بازنگری در خویشتن خویش و رعایت نظم در رفتارهای اجتماعی و در نهایت دریافت انرژی معنوی برای سپری نمودن بقیه ایام سال به شمار می رود، به عبارتی دیگر در ماه رمضان با استفاده از فرهنگ نجات بخش روزه داری می توان خود و جامعه را تربیت کرد و انتظاراتی عدالت خواهانه در جهت تلطیف فضای عمومی از جامعه ی روزه دار داشت.
در قرآن کریم در باب علت روزه داری چنین می خوانیم "ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما مقرر شده چنان که بر پیشینیان شما مقرر شده بود باشد که پرهیزگاری کنید".
پرهیزگاری در فرهنگ اسلامی صبوری در برابر خواسته های نا بجا و حد نگاه داشتن حرمت و حریم پروردگار معنا شده، ملکه ئی درونی که در اثر تن دادن به اوامر و نواهی او در انسان پدید می آید.
بی تردید پرهیزگاری دارای دو جنبه است، نخست پرهیزگاری فردی و پیدایش ملکه ی تقوا در انسان که مربوط به رابطه ی انسان و خداوند است.
دوم پرهیزگاری اجتماعی، یعنی تن دادن به فرامین الهی و خویشتنداری در عرصه و صحنه ی اجتماعی، رعایت حد و حقوق دیگران که اهمیت آن از اهمیت پرهیزگاری فردی کمتر نیست.
این نوع پرهیزگاری را می توان نوعی امر به معروف به شمار آورد که زمینه ساز نظم اجتماعی و رعایت حق الناس محسوب می شود. چه آنکه صائم علاوه بر تن سپردن به فرامین الهی، موجب بسط این فرهنگ در جامعه می شود به دیگر سخن امساک و بازایستادن از خوردن و آشامیدن هرچند امری سلبی ست و به قول حقوقدانان ترک فعل است اما در عین حال تاثیر ضمنی خود را بر اجتماع انسانی خواهد گذاشت. بنابراین رفتارهای منجر به پرهیزگاری اجتماعی چنان که گفته شد نیز به نظم اجتماعی که ناشی از امساک اجتماعی مسلمانان است، نوعی هم افزایی ناخوادآگاه و گاه خودآگاه را سبب می شود که بالمال منجر به تقویت رفتارهای اجتماعی و ایجاد نظم در جامعه خو اهد گردید.
از جمله بلاهای بارزی که امروزه در جامعه شهری ما به چشم می خورد عدم پرهیزگاری و خویشتن داری در جاده ها و خیابانها و بی توجهی به اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی در معابر شهری و بین شهری است.
متاسفانه بکار گیری فرهنگ رانندگی که لازمه ی آن رعایت پرهیزگاری وتقوای اجتماعی، حفظ حریم افراد و توجه به حقوق انسانی و شهروندی است به هیچ وجه در لایه های مختلف جامعه و کشور ما مورد توجه و مداقه قرار نمی گیرد ! برای رعایت حق شهروندی و حقوق فردی و برقراری برخورد های لطیف انسانی و قانون مداری در هر جایگاهی که باشیم لازم است صبور باشیم و تقوای اجتماعی را تمرین کنیم، بدون تمرین نمی شود از مدارا و بردباری در صحنه های اجتماعی بهره ای برد.
چه زمانی برای این تمرین بهتر از ماه رمضان؟؟برای تمرین این فضیلت اخلاقی که لازمه ی رعایت فرهنگ ترافیک، احترام به حقوق دیگران و رها شدن از گره ی کور نا به سامانی اجتماعی و به خطرانداختن جان انسانهای بیگناه در جاده های شهری و بین شهری است باید از هر فرصتی بهره برد و رمضان فرصتی آسمانی برای ایجاد چنین رفتارهایی است.
ماه رمضان یعنی ماه تمرین خوب بودن، از جمله ی بهترین فرصت ها در این خصوص است...

نوشته شده توسط آقای فریدون اروجلو

برگزاری نخستین جشنواره هم پیمانی ایمنی رانندگان حرفه ای

دبیر جشنواره هم­پیمانی ایمنی رانندگان حرفه­ای:

وجدان عمومی جامعه ما مدیون زحمات قشر ارزشمند رانندگان حرفه­ای است.

مسیر پیشرفت و توسعه پس از پیدایش و گسترش اولیه راهها و وسایل نقلیه آغاز و با وظیفه شناسی، وجدان بیدار و مسئولیت پذیری توأم با اراده خدمتگزارانی که به عنوان راننده و راهبر در گرمای سوزان تابستان و سرمای سخت و طاقت فرسای زمستان در مسیر جاده ها و در دامنه دشت­ها و کوه­های سربه فلک کشیده دور از خانه و کاشانه در جاده­هایی که به مسیر امید نور و روشنایی منتهی می­شود، مشغول کار و فعالیت در جهت توسعه و آبادانی کشورعزیزمان می­باشند، ادامه یافته است.

اگرچه وجدان عمومی جامعه ما همواره به قشرارزشمند و زحمتکش راننده به لحاظ خدمات صادقانه و زحمات شبانه روزی بدهکار است اما خدمات انجام یافته این راهوران عرصه حمل و نقل بر دیدگان ملت شریف و قدرشناس ما مشهود و نزد خداوند محفوظ است.

حمید صفریان رئیس کمیته فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راهها و دبیر نخستین جشنواره هم­پیمانی ایمنی رانندگان حرفه­ای با بیان این مطالب ضمن اعلام خبر برگزاری این جشنواره گفت:

در راستای تجلیل از تلاش­ها و فعالیت­های مؤثر رانندگان حرفه­ای متشکل از رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر (درون شهری و برون شهری) جمعیت طرفداران ایمنی راهها با مشارکت خانه حمل و نقل و دستگاه­های اجرایی عضو کمیسیون ایمنی راهها و همیاری صنوف مختلف حمل و نقل در نظردارد اولین جشنواره هم­پیمانی ایمنی رانندگان حرفه­ای را در مهر ماه 1395 با انتخاب رانندگان برتر برگزار نماید.

صفریان افزود: این جشنواره با هدف راهبردی ترویج فرهنگ حمل و نقل ایمن از طریق رانندگان حرفه­ای، توسعه ایمنی پایدار و ارج نهادن به جایگاه رانندگان حرفه­ای و همچنین تقدیر از فعالیت­های آنان برگزار خواهد شد.

وی در مورد نحوه برگزاری جشنواره به تشکیل دو جلسه شورای سیاست گذاری اشاره نمود و در مجموع از تشکیل دو کمیته داوری و اجرایی با کارگروه­های مختلف برای شناسایی و انتخاب فعالان برتر ایمنی حمل و نقل خبرداد.

فراخوان عمومی شناسایی و انتخاب رانندگان فعال برتر ایمنی با توجه به شاخص­ها و آئین­نامه­­های مصوب به زودی در سطح کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود در نظر است در حاشیه برگزاری این جشنواره ازتعدادی ازپیشکسوتان رانندگان­حرفه­ای نیز تجلیل به­عمل آید.

هرگونه خبر و اطلاع رسانی مربوط به جشنواره از طریق سایت جمعیت طرفداران ایمنی راهها به آدرس www.rsss.ir به اطلاع علاقه­مندان خواهد رسید.

 

تشکیل اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره هم پیمانی ایمنی رانندگان حرفه ای

اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره هم پیمانی ایمنی رانندگان حرفه ای در ساعت 3 بعداز ظهر مورخ یازدهم خرداد 1395 در محل دفتر مرکزی جمعیت طرفداران ایمنی راهها و با حضور نمایندگان نهادهای مسئول و مرتبط با جشنواره به شرح زیر تشکیل گردید

- جمعیت طرفداران ایمنی راهها- خانه حمل و نقل ( صنوف حمل و نقل جاده ای) – کلیه صنوف و اتحادیه های حمل و نقل درون شهری ( تاکسیرانی – اتوبوس – اتحادیه های حمل و نقل کالا)
- کمیسیون ایمنی راهها – وزارت راه و شهرسازی - سازمان راهداری و حمل و نقل جاده¬ای
- پلیس راهور ناجا
- سازمان شهرداری و دهیاریها - شهرداریها- سازمان مدیریت نظارت بر تاکسیرانی
- بیمه – صدا و سیما – رسانه ها- کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

بطور خلاصه هدف این جشنواره توسعه و اشاعه فرهنگ ایمنی از طریق رانندگان حرفه¬ای و ارج نهادن به مقام و منزلت رانندگان حرفه¬ای است.

مصوبات:
1. در این جلسه جناب آقای مهندس بخارائی بعنوان رییس شورای سیاست گذاری و آقای حمید صفریان بعنوان دبیر جشنواره انتخاب گردید.
2. مقررشد ساختار شورا دارای کمیته داوران وکمیته اجرائی بوده و عندالزوم هرکدام کارگروه لازم را تشکیل خواهند داد.
3. آقای دکتر اسماعیلی بعنوان رئیس کمیته داوران انتخاب شدند.
4. زمان برگزاری جشنواره برای مهرماه 1395 تعیین گردید.
5. پیش نویس طرح ارائه شده آقای صفریان با اصلاحاتی به تصویب رسید.
6. زمانبندی تشکیل جلسات بعدی بطور مستمر هر پانزده روز ، سه شنبه ها تعیین گردید.
7. محل برگزاری جلسه آتی: در خانه حمل ونقل تعیین گردید.

نقطه نظرها:
1. جناب آقای اولیاء دبیرکل سندیکای بیمه گران:
الف : شایسته است درابتدای طرح ، مقدمه ای جهت تبین کلی هدف برگزاری جشنواره درج گردید.
ب: در متن پوستر فراخوان جشنواره ، درخواست وپذیرش حامی مالی نیزدرج گردد.

2. جناب سرهنگ وهاب زاده معاون حمل ونقل پلیس راه ناجا:
الف : پیشنهاد میشود یک جمله جامع بعنوان هدف آرمانی طرح منظور وسه جمله مندرج در طرح بعنوان راهبردهای هدف اختصاص یابد.

3.جناب آقای مهندس هدایتی ، مدیرکل دفتر ایمنی وترافیک سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای:
الف : متن پیشنهادی هدف آرمانی را بشرح ذیل بیان نمودند:ترویج حمل ونقل عمومی ایمنبا ارج نهادن به شان رانندگان حرفه ای

4.جناب آقای مومنی ، رئیس هیئت مدیره کانون حمل ونقل مسافر:
الف : جهت امکان ارزیابی اصولی ، مقدمتاً لازم است تعریف دقیقی از ویژگی کلمه حرفه ای بودن تهیه تا ملاک ارزیابی رانندگان حرفه ای قرارگیرد.

نشست مدیران ستادی ومدیران استانی جمعیت طرفداران ایمنی راهها در خراسان رضوی

​ اعتقادمان بر این است که پیش قراول اجرای اصل 44 هستیم.

جواد وحدتی فرد روز چهارشنبه دردومین نشست مدیران ستادی و استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور در مشهد افزود: همه سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و حاکمیت فقط سیاستگذاری، قانون گذاری و نظارت می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این بخش نمونه عینی و یک الگوی اقتصادی مناسب برای دیگر بخش هاست که می توان از آن بهره گرفت.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی یادآور شد: اما در خصوص اقتصاد مقاومتی این بخش چالش دارد و اقتصاد این بخش دچار خدشه است.

وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل ما امروز گران و پرهزینه اداره می شود. در بحث رفتاری نیز با چالش مواجهیم.

وحدتی فرد افزود: متاسفانه سوانح رانندگی در این بخش بیداد می کند؛ اگر چه سهم حمل و نقل عمومی جاده ای در تصادفات بسیار پایین است، اما سوانح رانندگی امروز به عنوان یک چالش در کشور مطرح است.

وی با بیان این که ناوگان حمل و نقل کشور در بخش های مسافری و باری ناکارآمد است، افزود: مصرف سوخت در این بخش بالاست، درآمد بخش پایین است، سفرهای یک سر خالی داریم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رانندگان متاسفانه به عنوان بزرگترین و اصلی ترین سرمایه این بخش، بیشترین صدمات را از این نابسامانی می بینند.

وی افزود: در شش سال گذشته رفاه نسبی همه مردم ایران ارتقا یافته است، اما چه شده که در زمینه سوانح رانندگی این گونه رشد باشتاب داشته ایم؟ آنچه که محقق شده نشان می دهد که پایانه های زیبا، آزادراه ها، بزرگراه ها و خودروهای آخرین مدل از جنس توسعه نبوده، بلکه رشد بوده است. حتی تعداد کشته های بعضی آزادراه های کشور افزایش یافته است.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور هم در سخنانی اظهار داشت: امسال را سال "ایمنی و موتورسواران" نام گذاری کردیم.

بخارایی افزود: این ایمنی فقط به موتورسواران بازنمی گردد، بلکه موتورسواران نیز باید ایمنی را رعایت کنند تا جان دیگران نیز حفظ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه 24 درصد قربانیان سوانح رانندگی را موتور سواران و 22 درصد را عابران پیاده تشکیل می دهند.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور تصریح کرد: این پذیرفته نیست که موتورسواری کلاه ایمنی خود را روی دسته موتور گذاشته و بدون استفاده از آن در سطح شهر و مقابل چشم پلیس تردد کند و به این کار او توجهی نشود.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های امسال این جمعیت، هم پیمانی رانندگان حرفه ای است. این رانندگان آسیب پذیرترین رانندگان هستند، زیرا حداقل روزانه 10 ساعت کار می کنند.

بخارایی ادامه داد: امسال قرار است از رانندگان حرفه ای برتر تقدیر کنیم.

رئیس پلیس راه استان نیز در این نشست گفت: واژگونی ها، 40 درصد حوادث رانندگی را تشکیل می دهند که از نظر فنی علل مختلفی دارد؛ اما دو علت مهم واژگونی ها "خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو" و "استفاده از تلفن همراه" است.

سرهنگ امیدوار افزود: سفر مبدا با مقصد نیست و طول سفر و فواصل بین مسیر نیز جزئی از سفر است و می طلبد زیرساخت هایی همچون نمازخانه های بین راهی، پارک هایی در ورودی شهرها، پارکینگ ها و فضای استراحت در بین راه ها ایجاد شود و این زیرساخت ها می تواند مردم را مجاب به استراحت در بین راه کند.

آزاد، مدیرعامل بیمه کارآفرین ایران نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: کاهش قربانیان حوادث جاده ای باعث کاهش پرداخت خسارت توسط بیمه ها می شود. منت نیست، بلکه منافع شرکت های بیمه ای ایجاب می کند که با جمعیت طرفداران ایمنی راه ها همراهی داشته باشند.

در بخش دوم این گردهمایی یک روزه ، نشست سالانه مدیران ستادی و استانی جمعیت برگزار شد.در این جلسه بعد از صحبتهای مهندس بخارائی ، مهندس غروی، مدیر عامل جمعیت خلاصه ای از فعالیتهای انجام شده را قرائت کرده و برنامه راهبردی سال 95 استانی را بشرح زیر در اختیار مدیران استانی قرار داد:

راهبرد عملیاتی دفاتر استانی در سال 1395

جمعیت طرفداران ایمنی راهها با اتکال به پروردگار متعال به عنوان یک نهاد مردمی، غیردولتی و غیرسیاسی با بهره گیری از تجربه و دانش اعضاء خود با هدف بهبود وضعیت ایمنی تردد در راه ها و ارتقا فرهنگ ترافیکی از سال 1386 فعالیت خود را آغاز نموده است. اعضاء و طرفداران این جمعیت در سال 1395 با این باور، رعایت اصول ایمنی و اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز در رانندگی را مقدمتاً و در صف اول از خود آغاز کرده و با شعار آرمانی حتی یک کشته نیز زیاد است، تلاش در بهبود و اصلاح رفتار استفاده کنندگان از راه و تغییر رفتارهای پر خطر کاربران را به رفتارهائی ایمن و مبتنی بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی از طریق راهبردهای عملیاتی را با اولویت ایمنی موتور سواران در استانها بشرح زیر دنبال میکنند:

1- تلاش برای مشارکت حداکثری مردم در ارتقاء ایمنی راهها

· استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی منجمله سایت

· تهیه و توزیع بروشور های آموزشی واطلاع رسانی

· استفاده از رسانه های تبلیغات محیطی

· استفاده از رسانه فراگیر صدا و سیمای استان

· آموزش برای ارتقاء رفتار ایمن دانش آموزان

2- برگزاری همایش هم پیمانی ایمنی

· برپایی همایش سراسری با حضور هزار نفر از طیف های مختلف اجتماعی

· برپایی جلسات هم اندیشی ایمنی با گروه های مختلف از جمله اساتید،مجامع فرهنگی و آموزشی، تشکل های صنفی حمل ونقل و امثالهم جهت ایجاد حساسیت و اشاعه فرهنگ رفتارهای ایمن

· برگزاری کمپین ایمنی وتریبون آزاد در فرصت های مناسب

· تلاش جهت شرکت در جلسات کمیته وکمیسیون ایمنی استان

· عملیاتی کردن طرح پیشتازان ایمنی ویژه دانش آموزان با هماهنگی کمیته فرهنگی مرکز

3- برگزاری مانورهای عملیاتی ایمنی برای کاربران

· مانور موتورسواران همراه با توزیع بروشور ، برگزاری کلاس و سایر ابزارهای فرهنگ سازی

· مانور رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی

· مانور عملیات میدانی برای عابران پیاده جهت ارتقاء رفتارهای ایمن در رفت وآمد

· مانور رانندگان وانت بار

· مانور عموم رانندگان (توزیع بروشور ، پیام های آموزشی و...)

4- عضوگیری حداکثری و جذب اسپاسنر و حامیان مالی و معنوی

· عضوگیری گسترده ازمردم و گروه های مختلف اجتماعی

· برقراری ارتباط مستمر با اعضاء از طرق مختلف از جمله سایت، ایمیل ،پیام کوتاه ،شبکه های اجتماعی

· دریافت حق عضویت با روش های ممکن

· جذب اسپانسر و حامی مالی جهت اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی

5- ساماندهی ساختار دفاتر استانی

· برگزاری جلسه سالیانه با هیئت امناء جمعیت در استان

· برگزاری جلسات مستمر هیئت اجرائی وارسال صورتجلسات مربوطه به ستاد جمعیت

· تهیه و ارسال گزارش ماهیانه مدیراجرائی استان به مدیر عامل جمعیت

در این جسله اعضای هیئت مدیره جمعیت وستادی : محمدبخارائی، بهروزغروی، مهندس آزاد، محمدقاسم پورتقی، علیرضا اسماعیلی، علی حقایق، کاظم عطارچیان،دوستعلی قاسمی، حمیدصفریان، طیبه ساکی واز 18استان افتتاح شده 16 استان ،ازجمله : خراسان رضوی مهندس شریعتی، آذربایجان شرقی مهندس باقرجوان، خراسان جنوبی مهدی حسینی، اصفهان مهندس دوست محمدی، تهران مهندس عبدالملکی، قزوین آقای سیارمه، گلستان مهندس لطفی، گیلان مهندس گلسرخی، لرستان آقای نصیر زاده ودکتر پوریگانه، مرکزی سرهنگ بابائی، همدان مهندس درگاهی، یزد سرهنگ میرحسینی، خوزستان حمیدرضا بنیادی، سیستان وبلوچستان مهندس راهواره، البرز مهندس قربانی ، سمنان مهندس فهندژسعدی حضور داشتند.

در ادامه هریک از نماینده استان ها نظرات وپیشنهادات خود را اعلام کردند.

نشست اعضاي هیئت مدیره با اساتید حوزه حمل‌ونقل و ترافیک

روزدوشنبه ، 13 اردیبهشت ماه دردفترانجمن شرکت های راهسازی جلسه ای مشترک بین اعضای هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها و اساتید حوزه حمل ونقل برگزار شد.

در این جلسه بعد از خیر مقدم توسط محمد بخارائی ، رئیس هئیت مدیره جمعیت، موضوع انتخاب فعال برترایمنی ، فیلم وارائه طرح در مورد موتورسواران و آموزش ایمنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ازجمله موضوعاتی که مورد بحث وبررسی قرار گرفت، پروتكل سلامت رانندگان در كشور( معاينه رانندگان) فيزيكي و رواني، داشتن برنامه مشترك عملياتي برای زنان اسيب ديده با همکاری سمنها جهت هم افزايي،بحث شبكه سمن هاي تهران-عضويت در سمن هاي تهران ، اقتصاد نا كارامد وتاثير آن در رفتارهاي ترافيكي وايمني واعمال جدي قانون و بازدارندگي،حضور وايجاد فراكسيون ايمني در مجلس ،كنترل موثر پليس و افزایش هزينه تخلف جهت بازدارندگي و بالا بردن سطح فرهنگ، وسياست گذاري درست، عدم استفاده مطلوب از نيروهاي متخصص ارزشي، نبود ارزش انساني در جامعه ونبود سياستگذاري كلان و آگاه سازي مسئولين و حساس سازي مردم، بالا بردن هزينه استفاده از موتور، بسترسازي ، وجود امارهاي غير قابل اعتماد، عدم رعايت قوانين توسط مجريان قانون ومردم ، تحقيقات علمي، داشتن ليدر جنسي ، حساس كردن و اگاهي مردم كه با همکاری مسئولين انجام شود چون نيازمند هزينه ميباشد.

دراین جلسه، آقایان، علیخانی، افشار، صادق نیت، رئوفی، نصیری، گل پاگون،شیرازیان، کمال شعار،خاکساری، پورتقی، احدی، حاجی آقالو، صفارزاده، بهره دار،رزاق منش، بخارائی، آزاد، شریعت، فهندژسعدی، نفیسی، شاهی وخانم مرضیه صدیقی حضور داشتند.

Member Of The

http://roadsafetyngos.org/


Improve public traffic safety culture and raise public awareness through target group education. Try to make this sentence acceptable for all that: “Safety Starts With Me”
Find out more >

Feature Pictures

cache/resized/22e1a45501f0c91a0ce98eef06330957.jpg
cache/resized/d1054fb3224401362c55fb7782ee738d.jpg

Address and Phone

  • www.rsss.ir
  • Address: No 492, Motahari St., Tehran, 1595813515, Iran
  • Fax: (021) 88911764
  • Phone: (021) 88926832, (021) 88908605
  • Email: info {@} rsss.ir
Top